V ostatnom blogu som napísal,
že MsZ schválilo dodatok k Zásadám hospodárenia s majetkom mesta, ktorá
umožňuje vznik letných terás v meste predloženú našim klubom Ružomberok bez
korupcie. Primátor Pavlík však toto uznesenie nepodpísal. Preto nás
v stredu 16. mája čakalo na zasadnutí MsZ druhé kolo zápasu za letné
terasy. Vedenie mesta prišlo s tým, že VZN o miestnych daniach predsa
len možno zmeniť v priebehu roka (na zasadnutí v apríli tvrdili, že
sa to nedá), takže lepšie riešenie je letné terasy vyriešiť osobitnou sadzbou
za záber verejného priestranstva. S novelou daňového VZN súhlasili všetci
prítomní poslanci.
Ďalšia veľká výzva pre formovanie
tváre mesta sú hazardné hry respektíve ich zákaz. Táto téma sa dostala na stôl
pri prerokovaní správy hlavného kontrolóra na tému kontroly odvodov
z hazardných hier za rok 2011. Už dávnejšie sme hovorili, že by sa kluby
mali zísť a porozmýšľať nad formou a rozsahom zákazu hazardu
v meste. Ale vedenie mesta na túto neformálne danú úlohu pozabudlo. Tak
sme to uložili MsÚ uznesením (návrh p. Šípoša (KDH) doplnený p. Alušicom
(RbK)). Hlavný kontrolór nám dal svojou správou na rozmýšľanie super
podklady.
Z minulého zasadnutia bola
stiahnutá optimalizácia mestskej autobusovej dopravy v Ružomberku.
Následne sa zapracovali niektoré požiadavky poslancov za Biely Potok, Černovú
a Hrboltovú na zachovanie liniek pôvodne plánovaných na zrušenie
a dve požiadavky na rozšírenie zliav v MAD. P. M. Slašťan (KDH)
žiadal znížené cestovné pre seniorov uplatňovať už od 65 rokov (doteraz to bolo
70 rokov) a ja som navrhol cestovanie zadarmo nielen pre kočíky (toto už
bolo) ale aj pre jedného dospelého sprievodcu kočíka alebo osobu
s dieťaťom v „babyšatke“. Dôvod je prostý: symbolicky ukázať mladým
rodinám, že im mesto chce pomáhať a že si ich váži. Zadarmo preto, lebo
priemerný dôchodok je podľa Štatistického úradu SR 375 EUR, rodičovský
príspevok 190 EUR. Dane a platby za verejné služby musia byť spravodlivé. Všetky
tieto návrhy boli zapracované a nový grafikon aj tarifné podmienky
nadobudnú účinnosť od 2.6.2012.
Nasledovali menej príjemné témy.
Najmä zrušenie ZŠ Dončova (jej zlúčením so ZŠ Bystrická). Už vlani nebol na
tejto škole otvorený 1. ročník, lebo rodičia nerómskych detí svoje deti zo
školy stiahli. Následne škola získala nálepku rómskej školy, situácia s neprihlasovaním
a následným odhlasovaním sa zopakovala aj tento rok. Situácia sa stala
ekonomicky neudržateľnou. Riešením, ktoré asi najlepšie vyhovovalo všetkým
zúčastneným, bolo formálne školu zrušiť (formálne ju presunúť pod riaditeľstvo
ZŠ Bystrická) a fakticky / fyzicky ju zachovať a do jej priestorov
presunúť aj neďalekú „školičku“ pre talentované deti. Uvidíme, ako to bude
fungovať. Ale určite bude potrebné riešiť aj príčinu problému (vzdelávanie
rómskej komunity) nielen dôsledky neriešenia tohto problému (aktuálne ZŠ
Dončova).
Na aprílovom zasadnutí MsZ občianska
iniciatíva Nie benzínke odovzdala
petíciu s takmer 2 tisíc podpismi nesúhlasiacich s výstavbou benzínovej
stanice na sútoku Váhu a Revúcej. Spolu s petíciou predložili aj 5
bodov, ktoré by mohli zabrániť opakovaniu podobnej situácie. Na môj návrh MsZ
v apríli zaviazalo primátora predložiť analýzu možností realizácie týchto
požiadaviek. Prvé dve požiadavky (iniciovať odbornú diskusiu o podobe
mesta po dobudovaní diaľnice D1 a pripravovať územné plány zón, najmä
centra mesta) vedenie mesta prijalo – diskusiu sľúbilo uskutočniť, územný plán
centrálnej mestskej zóny pripraviť. Tretí bod (zverejňovať všetky návrhy na
predaje a prenájmy v centre mesta 15 dní vopred na webe mesta) vybavilo
s tým, že niečo sa už teraz zverejňuje (priame predaje) a ostatné je
v materiáloch na rokovanie MsZ 3 dni pred zasadnutím MsZ, a to stačí.
Čiže tento návrh aktivistov odmietlo úplne. K ostatným dvom bodom (zaviesť
verejnosť rokovaní mestskej rady a zaviesť bod Slovo pre verejnosť) sa
postavilo odmietavo. Povedal by som, že so strachom – svedčia o tom aj
také formulácie z dôvodovej správy ako napríklad o zavedení bodu
Slovo pre verejnosť, ktoré „ ... nie je
potrebné nevyhnutné bezpodmienečne riešiť“. Zaviesť verejnosť rokovaní
mestskej rady primátor neodporúča. Tak dopadlo aj hlasovanie o mojich
návrhoch v línii požiadaviek občianskej iniciatívy. Argumenty, že pri
tomto bode nie je vhodné meniť rokovacie poriadky (primátor Pavlík) alebo že to
je narýchlo a za 3 sekundy sa nedá rozhodnúť sa (poslanec M. Slašťan)
považujem za výhovorky, pretože o oboch veciach sa diskutuje už veľmi dlho
a každý má na to názor. Uznávam, že nebýva problém s umožnením
vystúpiť neposlancovi na zasadnutí MsZ. V prípade zavedenie stáleho
a povinného bodu Slovo pre verejnosť ide však o zvýšenie komfortu pre
ľudí – nemusia pred MsZ kontaktovať poslanca, aby ich vystúpenie zaradil do
programu MsZ a nemusia na MsZ čakať do nevyspytateľného konca, ale „Slovo
pre verejnosť“ umožňuje len ohlásiť u predsedajúceho schôdze pred MsZ
zámer vystúpiť a garantuje presnú hodinu, kedy sa neposlanec dostane k mikrofónu
a svoj problém pred poslancami prednesie. Nerozumiem tomu odporu a verím,
že ide len o nedorozumenie a na ďalšom rokovaní v júni bude
tento bod schválený (MsZ tesne (10:9) schválilo Zubercov kompromis, aby do
budúceho rokovania MsZ predložil návrh na zavedenie tohto bodu). Veľmi rád ho
viceprimátorovi posuniem – na MsZ som ho totiž prečítal (formulácia vybratá zo
znení 4 miest, o ktorých viem, že to už majú zavedené – Bratislava, Banská
Bystrica, Šaľa a Rožňava). Skúsenosti z týchto miest totiž ukázali, že
báť sa skutočne netreba – naopak, čo najviac prispieť aj nastavením inštitúcií
k aktívnemu občianstvu je nádej na sebavedomé mesto.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.